Selasa, 24 Mac 2009

وإذا حصل تقديم أو تأخير في الموزون يحصل مثله في الميزان فتقول في وزن آراء أعفال لأن مفرده رأي على وزن فعل قدمت الهمزة التي هي عين الكلمة على فائها و هي الراء بدليل المدة الموجودة قبل فاء الجمع
Dan andainya terhasil taqdiim atau takkhir padan timbangan (mauzun) maka berubahlah pula pola (misan), katakanlah pada wazan berikut:
اراء ( aaro un) adalah berwazankan أعفال ( a'faalun) kerana mufradnya bertempat
pada wazan فعل ( fa'lun) di taqdimkan huruf hamzah itu untuk mengambil tenpat ع dalam kalimat itu atas فاء nya iaitu ر dengan alasan mad yang ada sebelum فاء pada bentuk jamaknya.
و إذا حذف شئ من الموزون حذف نظيره من الميزان فقم على وزن فل واغز على وزن افع و عد على وزن عل
Justeru apabila dihapuskan suatu huruf pada mauzun maka di hapukan pula huruf pada mizan seperti:
قم ( qum) berwazankan فل (ful)
اغز (u'zu) berwazankan افع (ufu')
عد (u'd) berwakankan عل (u'l )
و إذا حصل قلب اعلالي في الموزون لم يحصل في الميزان بل يبقىعلى حاله مثل قال و باع فإنها غلى وزن فعل و مثل مرمي فإنه على وزن مفعول و مثل يقول و يدعو فإنها على وزن يفعل
Dan jika berlaku penggantian huruf illat dalam mauzun, tdalah burubah keadaan itu dalam mizan, kecuali tetap dalam keadaan asal seperti:
قال (qaala) dan باع ( baa'a) kedua-suanya berwazankan فعل (fa'ala)
مرمي (marmiyyun) berwazankan مفعول ( mafu'lun) saperti juga يقول (yaquulu) dan
يدعو ( yadu') kedua-duanya berwazankan يفعل ( yafa'lu)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan